Feminist – javisst

Jaha, vad är då en femenist?

När jag var liten hörde jag ordet ”femenist” för första gången. Jag kan inte ha varit särskilt gammal och Jag förstod aldrig vad det egentligen betydde, det där ordet, mer än att de som påstod sig vara just femenister inte var särskilt populära i alla sammanhang.

Ju äldre jag har blivit desto mer har jag förstått. Som tur är. Det är det som är det goa i att faktiskt bli äldre. Man blir även lite förståndigare faktiskt. Förhoppningsvis iallafall.

Jag har känt och klämt på det där ordet ”femenist” länge. Sen jag var en liten flicka och hörde nåt om ullstrumpor när vuxna pratade.

Vad är femenist? Varför är det så laddat? Varför är det ett så laddat ord? Ett sånt laddat tillstånd? Det beror säkert på vem man frågar tror jag.

Ställer jag frågan till mig själv numera så är jag självklart en femenist. Det är klart jag är en sån. Jag är en sån som kan sälla sig till femenisterna. Med eller utan ullstrumpor på. Med eller utan rakade ben.

För mig handlar det enbart om alla människors lika värde. Easy as that. Oavsett kön, etnisk bakgrund, sexuell läggning, funktionsnedsättning eller annat trivialt som en del vill göra skillnad på. Jämställdhet helt enkelt.

För mig är det en självklarhet att kvinnor ska tjäna lika mycket som en manlig kollega som gör exakt samma jobb. Det är en självklarhet att kvinnor ska kunna gå i vilka kläder de än väljer att bära utan rädsla för stt bli utsatta för sexuella trakasserier eller att bli våldtagna. Alla kvinnor ska kunna känna trygghet var de än befinner sig. Hemma, på jobbet, bussen, joggingspåret, i skolan etc. Det är självklart att kvinnor bl.a. ska få välja vem de vill gifta sig med. Utan att vara könsstympade. Eller hur många barn de vill ha. Och att alla flickor ska få utbildning är ju A och O för att sedan kunna sprida kunskapen vidare.

Det jag nu undrar en liten smula är, hur når vi dit egentligen? Vägen känns ju onekligen ofantligt lång och krokig och taggig. Och ändå så finns det folk som känner att ”Metoo” har gått helt överstyr.

Var ska man börja då undrar jag? Om inte med ett ”metoo” -uppror? Är det inte att visa världen att ”stop, det räcker nu” ett fantastiskt sätt att påvisa för alla, inte alla män och kvinnor gubevars, att vi kvinnor allt är att räkna med!! Att det faktiskt inte går att göra hur man vill med en kvinna längre. Utan att på nåt sätt ta bort romantiken…eller flirten. Det är inte det jag menar. Vi vill inte gömma oss längre.

Hur kan samhället bli mer jämställt då? Vad är nyckeln?

Det jag ser och upplever sen en tid tillbaka, är att det är flickorna, som senare blir tjejer, som ännu senare blir kvinnor, det jag upplever är att det är dessa som blir mer och mer högljudda, försöker ta mera plats, säger ifrån mer och mer, kräver mer och mer. Stampar hårdare och hårdare. Hörs och syns mer och mer alltså. Vilket är toppen!

Men. Det finns även ett men här. Är det meningen att det är tjejerna som ska bli som ni män? Är det meningen stt vi ska uppfostra våra små flickor till att bli så som ni killar? Är det det som är det ultimata målet? Bli sådär macho, som ni? Är det bara vi och våra små döttrar, som behöver Göra den stora förändringen? Ska kvinnorna verkligen dra det stora, tunga lasset på egen hand?

Kan det inte vara så att det är meningen att vi kan mötas liksom halvvägs? Lite på mitten sådär.

För tänk om vi skulle kunna hjälpas åt med det här arbetet? Göra det tillsammans? Och jag vet att det finns män som försöker, absolut gör jag det. Men ni är för få. Ni behöver bli flera.

Tänk om ni män skulle kunna tänka er att bidra med er lite mjukare sida. Visa upp en mjukhet där ni kan visa ömhet och förståelse för det som faktiskt händer kvinnan eller dottern i era liv. Sänka era volymer på rösten en smula. Släppa in kvinnorna. Lita på oss. Lyssna på oss. Låta oss. Lär era döttrar och söner en annan framtid.

Jaha….

Det var lite av de tankar som jag hade den här tisdagkvällen.

Vad är femenist för dig?

Att lyfta tungt

Lördagkväll.

Maken sover sen nån timme tillbaka. Det tog visst på krafterna att se Sverige försöka göra mål på den där muren till målvakt i Frankrikes handbollsbur. Svettigt även för oss i soffan.

Sönerna gör sitt.

Och här ligger jag. I min säng och hör maken snusa här bredvid. Nyss lagt mig tillrätta efter att ha släckt alla lampor, kollat så alla ljus även är släckta och ställt in resterna av det som var en magiskt middag, i kylen.

Snart har hela januari passerat och den första månaden av 2018 är då historia. Historia av en tid som inte går att få tillbaka. Bara att lägga till handlingarna. Inte klokt vad det går undan.

Vad är det då man väljer att lägga just till handlingarna? Vad?

Valet är ju helt upp till mig själv egentligen. Vad är det jag vill att min personliga historia ska innehålla? Valet är helt och hållet mitt eget och jag bestämmer helt själv på egen hand. Vi alla har ett personligt ansvar för vad vi gör och hur vi agerar. Efter bästa förmåga och ens egna förutsättningar.

Hur väljer jag då att hantera det som sker runt omkring mig? Tar jag ansvar för det jag bidrar med eller skyller jag ifrån mig på alla andra?

Ibland ska jag ärligt säga att det vore lättast och enklast att bara skylla på alla andra. Att slippa ta de där jäkla ansvaret för en gångs skull och slippa se ens eget tokiga beteende i vitögat, skulle ju vara så otroligt smidigt emellanåt. Men då missar man ju liksom hela poängen. Och man lär sig inte ett dugg. Och dessutom lägger man så enormt mycket med energi på att anse att alla andra är idioter. När den största idioten är en själv.

Det är tufft. Det är jobbigt. Det är livets hårda skola. Att se och uppmärksamma mina egna tillkortakommanden.

Idag var jag på gymmet och gosade med de här raringarna en stund. Jag slet och jag lyfte, jag svettades och jag stånkade.

Och medan jag stod där med alla dessa tyngder runt omkring mig så sköljde en hel våg av tacksamhet över mig. Tacksamhet över att det finns sammanhang där jag helt och till hundra procent kan vara mig själv. Där det finns människor som gillar mig för att jag är jag. Gillar mig för den jag är. Den känslan. Med alla mina styrkor och alla mina brister. För det har jag. Och det har du. Styrkor och svagheter.

Och känslan när man verkligen känner ända ner i hjärteroten att de finns där, de där som står upp för en trots allt. De som känner och de som visar glädje över att se mig. De som gläds med mig vid framgång och de som faktiskt finns kvar hos mig vid motgång. Kärlek.

Det är då det går lite lättare att lyfta tungt.

Med en massa kärlek all over the place.

Ernst, halm, mys, pannkakor och en massa kärlek

Efter 240 minuter i bilen var jag äntligen framme.

Hos brorsan med familj. Asså, lyckan! Så värt varenda liten sekund i bilen. Att får äran att vara faster till de här tre juvelerna är bara så mycket. Så mycket av liksom allt. Men mest bara en massa kärlek.

En Guinness rekordbok till världens bästa guddotter. Bara för att hon är hon. Succé.

David har just fyllt 2 år och önskade sig låtsasmat. Det fixade hans gudfar till honom som jag hade med mig. Succé.

Och Victor som byter skepnad lika ofta som jag går i kylen och småäter, han har just fyllt 6. Självklart hjälpte vi till lite med att fylla utklädningslådan med ytterligare klädesplagg. Såsom en av de goda i Star wars. Succé.

Hjärtat bara fylls.

– Faster, jag kommer inte somna förrän du går och lägger dig.

– Somna du, så kommer jag och pussar dig på pannan innan jag somnar. Och så ligger jag här på golvet när du vaknar sen.

Klockan 07.53 lördagmorgon slog jag upp mina blå och det första jag såg var Victor som stod vid min huvudkudde och frågade,

– Faster, får jag lägga mig bredvid dig?

– Kom, klart du får!

Sen väntade en dag med allehanda aktiviteter. För en stadsbo blir det alltid som värsta djursafarit vid besök hos min bror.

Här har vi tex baggen Ernst. Hej hej Ernst. Han är den som snart blir far till kanske 9 tackors lamm, om saker och ting har gått enligt plan.

Nej, nu var det dags att hämta fyrhjulingen. David tyckte vi hade väntat alldeles för länge på den. För att hämta ved och halm. Vi skulle bädda åt både hästar och får.

Fyrhjuling kan vara det bästa han vet.

Och jag kände att som stadsbo hade jag ju verkligen rätt kläder med mig för att åka släp bakom motorcykeln. Men så jäkla roligt det är. Får nästan som en Flashback från barndomen och vi åkte bakom mostrar och morbröders skotrar uppe i Jokkmokk för många herrans år sedan.

– Sladda pappa! skrek alla barnen. Och jag med!

Halm överallt.

Storasyster är väldigt stor i vissa lägen.

Här bäddar vi åt fåren som ska bli av med ullen nästa vecka. Då behöver de vara inomhus ett dygn först, för att torka.

Och här är förlossningen. Som ska användas här i vår när det är dags för lamning och bl.a. Apa och Chewbacca ska bli mammor. Om Ernst nu har lyckats med sitt uppdrag.

Och så har vi den vackra Tristan. Som föddes i ladugården och som sakta men säkert har tagit mark och nu plötsligt har kommit ända in i värmen.

Lördageftermiddag åkte jag hemåt igen. Efter en helt vanlig skogspromenad där Celeste satt på Rhinas hästrygg hela vägen runt var det dags för mig att sätta mig i bilen 240 minuter igen. Gillar inte avsked. Så kan man säga.

Hemma hade jag bokat Brunch åt hela min familj på söndagen kl 10.30 på Vreta klosters Golfklubb. Förra året var alla söndagar fullbokade när jag försökte få bord.

Så där hängde vi på låset och var först på plats nu på förmiddagen.

Herregud så otroligt gott det var!

Och ingen brunch utan pannkakor! Löjligt gott!

Tack för den här helgen!

All kärlek!

Ett dygn

Ett dygn blev det iallafall. Mest för att kolla så att allting ser ut som det ska och för att se om allt fungerar som det ska efter några veckor utan tillsyn av oss.

På vägen till sommarstugan, som då ibland även blir vinterstugan, tar vi ofta svängen förbi Allfisk i Linköping. Väldigt ofta, märkte vi när vi stannade hos dem även idag.

Vi klev innanför dörrarna och hälsade på handlaren som stod bakom disken med allehanda godsaker i sig. Herregud, vad med gött som ligger hos dem och bara lockas till att ätas.

Vi sa hej och handlaren sa hej till oss. Och sen sa han med världens smile:

– Vänta, låt mig gissa….ni är på väg till landet och vill ha skaldjur med er till kvällen?

Haha! Ja, så rätt han hade.

800 gram Nordhavsräkor samt 12 chilimarinerade musslor blev det i påsen med till kusten. Och två sorters såser. Husets egna romsås och deras fantastiskt goda aioli.

Kvällen räddad.

Så mycket kärlek från mig till er

God fortsättning mina vänner. Hoppas ni hade en fantastisk nyårskväll var ni än befann er igår. Hemma eller borta. På egen hand eller tillsammans med andra.

2017 har gjort sitt. Och vi kan helt enkelt numera lägga det året till handlingarna. Var det ett bra år? Vad säger ni?

Har 2017 varit ett bra år?

För mig personligen har året inneburit en hel del utmaningar för mig att hantera. En del lite enklare. Samt en del lite tuffare.

Det bästa med utmaningar är ändå att de gör en lite starkare i slutändan. Vill jag tro iallafall. Jag vill tro att jag inför allt jag upplever är nåt jag ska lära mig av. För att kunna bli den bästa versionen av mig själv.

Det här året, framför allt den här hösten, har universum lagt krokben för mig lite då och då upplever jag. Livet har så att säga inte bara varit en enda lång våg att surfa runt på. Livet har inte bara flutit på. Jag har snubblat, och rest mig igen. Snubblat en gång till – och rest mig återigen.

Varje möte med människor lär mig något nytt. Om jag vill det. Varje situation som uppstår kan jag lära mig av. Antingen är jag medveten om det eller så bara kör jag på, utan medveten närvaro, och undrar varför jag aldrig känner att jag utvecklas eller att jag alltid får samma resultat om det är nåt jag vill förändra. Förändring kräver nämligen handling i både tanke och agerande.

Hummern på filmen ovan som sjunger ”Nu tar vi den, nu tar vi den” påvisar för mig att ta mig an 2018 med glädje, nyfikenhet och med massor av kärlek.

Kärlek, kärlek och åter kärlek.

Kärleken till och från livet. Kärleken till och från nära och kära. Kärleken till och från universum. Jag vill välja att se kärleken bakom allt som händer. För den finns där. Oavsett och alltid. Sen vad vi gör med den är upp till var och en.

Jag tror att när det känns som allra jobbigast är det som absolut viktigast att ändå se och känna kärleken.

2017 års sista kväll firades med några av våra favoritpersoner i livet. Sånt mår man också bra av. Att få känna samhörighet och få vara en del i andras liv, att känna sig viktig och betydelsefull.

En helt magisk Beef Wellington stod på menyn efter hummern.

Med lite smaklös potatisbakelse som tilltugg.

Från 2017 till ett helt nytt spännande och oskrivet 2018.

Vad önskar jag med 2018 då? Jo jag önskar mig ett år utan så väldigt mycket krokben, men förstår ändå att det kommer att snubblas en hel del även det här året.

Men det är då jag ska försöka känna kärleken som finns där under. Under liksom snubblet.

God fortsättning till er allihopa där ute! Var rädda om er själva och var rädda om varandra. Känn värmen från nära och kära och ta emot lärdomen som är meningen att du eventuellt ska ta med dig. Då kommer 2018 bli ett toppenbra år.

All kärlek!

❤️

Ett stort tack!

Vill här bara säga ett stort tack till er alla som har kommit med så otroliga fina och positiva hejarop efter mitt inlägg om inlämnad slutuppgift!!

Tack snälla ni allihop!! Det betyder hur mycket som helst ska ni veta. ❤️

Nu hoppas jag bara få godkänt också. 😃

All kärlek!

30 av en anledning

Ok, jag erkänner.

Jag erkänner att det händer att jag ibland drar en tung suck när jag kör min lilla bil på en 80 sträcka och den föraren som kör bilen framför av nån anledning väljer att köra i 60. Då kan det faktiskt hända att jag suckar lite och funderar på vad just det beslutet grundar sig på lite granna. Att köra 60 på en 80 sträcka. I dessutom torrt väglag.

Jaja. Men vi är olika och det är ju ok, tänker jag mitt i sucken och kör där bakom.

När jag sedan svänger vänster, hamnar jag på en lite mindre väg. Den lilla vägen går förbi en liten skola som ligger precis strax bredvid, där ungarna i åldern 6-12 befinner sig. Där är det 30. Så klart. På den sträckan får man av naturliga skäl köra som snabbast i 30km/h.

Jag svänger vänster och märker att även bilen framför gör detsamma. Jag lägger mig i mina fina 30.

Då ser jag hur denna förare av bilen framför mig, nu av olika skäl väljer att fortsätta att köra i ca 60km/h. Som om ingenting har hänt. Som om den bara kan ha gaspedalen i ett enda läge. På en 30 sträcka. Meh? Vad hände nu? Det springer ju barn här!

60 på en 80 sträcka. Okej då.

60 på en 30 sträcka. Not okej alls.

Då suckar jag inte längre. Då börjar jag faktiskt fundera på riktigt vad som rör sig i huvudet på denna förare.

Och hur denna förare ens fick sitt körkort.

#livsfarligt

Sådärja

Swish sa det och hela hösten har visst passerat. Och så hela december. Och dessutom har julafton redan varit och idag har jag jobbat årets sista arbetsdag. Vad hände?

Under hösten har jag även läst min andra termin och kursen har denna gång hetat Att möta alla barns behov och förutsättningar.

Examinationsuppgiften är just färdigskriven, och där tryckte jag iväg den. På årets sista arbetsdag.

Jag har verkligen gjort mitt allra, allra bästa och kan inte skriva varken mer eller bättre. Och då är det lika bra att skicka in den. Att börja tveka och gå in och peta och börja tvivla på det jag har skrivit känns inte som något alternativ.

Det är bara att köra!

Nu är det gjort och jag kan lägga två terminer av högskolestudier bakom mig.

Inte så pjåkigt ändå.

Jag har ju ätit pepparkakor

Att sitta och konversera med barn är ju helt otroligt underbart.

Att få ha den ynnesten att få göra det på mitt jobb är ju till och med rena rama lyxen.

Idag vid lunchen satt jag och några 3-4 åringar och samtalade. Den här årstiden hamnar snacket inte helt otippat och rätt lätt på tomten. Och finns verkligen han? Det blir många intressanta diskussioner ska ni veta.

Som idag till lunchen.

Jag: Men säger tomten nåt när han kommer, tror ni?

3-åring: Vet inte.

4-åring: Kanske ”finns det några snälla barn här?”

Samma 3-åring: Ja det finns det. För jag har ätit pepparkakor.

Underbart!

Men. Sen när vi har ätit klart, och jag reflekterar lite över vårt samtal vi hade kring bordet, kommer tankarna.

Plötsligt tänker jag på en flicka som jag kände för ett par år sedan. Vi satt också och pratade om tomten vid den här tiden på året. Om hur tomten ser ut och vad tomten säger. Enligt henne finns det två olika sorters tomtar. De röda som är goda och snälla, och så finns det de som är gröna och som är onda. Den här flickan gick på efterlängtad julledigt och kom sen tillbaka till förskolan. Så ledsen. Hon var så väldigt ledsen. Hon sa att tomten aldrig hade kommit hem till henne. Hon fick aldrig chans att träffa den rödklädde. Han hade bara ställt säcken utanför dörren. Och gått. Utan att säga nåt.

”Är jag inte snäll”, undrade hon, ”eftersom tomten inte kom till mig?”

Jag blev helt tagen på sängen. Helt ställd av hennes nånstans, ändå så kloka fråga.

Jag kramade om henne ordentligt och sa att hon var världens snällaste människa, och att tomten hade varit inne hos henne medan hon sov. Jag berättade att han hade tittat på henne och försiktigt klappat henne på kinden. Utan att hon hade vaknat. Då kramade hon om mig tillbaka och jag kände hur hon började att slappna av. Vi satt där sen och vaggade fram och tillbaka ett bra tag, hon och jag. I total tystnad.

Där och då började jag tänka på alla de barn som faktiskt aldrig får se tomten på riktigt. Som aldrig får chansen att träffa den här rödklädde ikonen. Hur känner de? En del bryr sig självklart inte. Det är inte så himla knussligt med om tomten kommer på besök eller inte. Men en del kanske emellertid bryr sig ganska mycket. Och funderar en hel del. Många barn träffar tomten varje år och behöver aldrig ens slåss med de här tankarna.

Och jag tänkte på alla de vuxna som till och med hotar med tomten, att om barnet inte är snällt så kommer han inte. Eller de får bli utan julklappar. Vad ger det för känslor hos barnet?

Med flickan i knät började jag även att tänka på att om jag över huvud taget hade gjort rätt som på mitt sätt försökte rädda situationen och som påstod att tomten visst hade varit hos henne. Eller skulle jag ha sagt att varför hon inte hade träffat en tomte beror helt enkelt på att tomten inte finns? Att det är nåt som vi vuxna bara har hittat på. Eller…..finns han? Är nån helt säker på att han inte finns?

Efter vårt samtal vid bordet idag tänker jag återigen på den här flickan. Hon som var så väldigt olycklig över att hon kanske inte var tillräckligt snäll. Undrar om hon ännu har förstått vilken fin och underbar individ hon är?

All kärlek!

Bara sex granar

Årets granhuggardag!

Traditioner är viktiga. För vissa är det mycket viktigare än vad det är för andra. Traditioner alltså. Så är det bara. Inget är rätt och inget är fel.

Min man har tre yngre syskon. En lillebror. Och två lillasystrar. För dem allihopa är det fullt förståeligt, väldigt viktigt att ha en julgran från den plats där de alla fyra tillbringade varje sommarlov när de var små. På den platsen där deras pappa är född och uppvuxen och där han byggde en egen sommarstuga som hans barn sedermera lärt sig att älska.

Istället för att alla fyra syskon ska åka till Mullsjö och hugga varsin gran varje år, så har de kommit på ett rullande schema där varje syskon åker var fjärde år och hugger alla granar åt alla det året. Och har det syskonet tur så hänger nån mer i dens familj med och hugger. Elle bär. Eller bara håller sällskap.

I år var det vår tur. Igen. Kändes det som.

Vi drog vid halv nio i morse.

Och anlände två timmar senare rill ett fantastiskt vinterlandskap. Jösses. Det hade snöat ordentligt märkte vi när vi kom fram. Fifty shades of white.

Då det var så mycket snö att inte ens vår fyrhjulsdrivna bil kom fram, var det bara att ta hjälp av apostlahästarna och börja pulsa. Med både såg och yxa och presenning i händerna.

Nu var vi på jakt efter de fem vackraste granarna i hela skogen. Beware alla granar!

Plötsligt. Stannade vi.

Älgarna hade visst lämnat fina och färska spår efter sig här i skogen, visade det sig denna morgon. Och det är ju bra komiskt att de är ute och spatserar när det faktiskt är helt riskfritt för dem. Skrattade så jag kiknade.

Och när vi hade kommit så här långt så pep det till i telefonen. En av mina svägerskor önskade sig visst en ”altangran” också. Såklart. Vi fixar. Sex granar.

Att hitta de vackraste granarna var inte så särskilt lätt då alla granar var fulla med snö och is, och grenarna typ hängde neråt pga all tyngd. Vi letade ju efter Piff och Puff granar så det slutade med att vi fick ruska alla de granar som vi ansåg hade potential att få åka hem på släpet.

Och som vi ruskade!

Efter ev godkännande så fick sonen hugga. Älskar barnarbete. Så jäkla bra det är.

Och sen var det bara att dra fram granarna till vägen där inte släpet väntade.

Två exemplar klara.

Thoho. Äntligen. Fem klara. Maken hämtade presenningen. Som vi hade lämnat en bit längre upp.

Vi slog in alla fem granar som i en liten julklapp.

Dra bara. Och sonen han drog. Fram till den sjätte granen som låg där framme och väntade.

Och han drog igen. Alltså. De här med barnarbete. Inte så illa ändå. Han behövde inget gympass efter den här dagen iallafall. Så kan man säga.

Alla sex granar på plats på släpet. Lite fika på det.

Fastsurrade och klara för leverans till alla makens syskon samt hans föräldrar.

Årets granhuggning är således helt klar. Och nästa år ligger vi och petar navelludd medan Peter med familj har den äran att hugga och leverera hem vår blivande gran. 😃😃

Nu vill vi bara se bilder på hur snygga och vackra era granar är! Show us!

All kärlek.